جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

تورم، الزاماً نمی تواند در قدرت خرید تاثیر بگذارد

محسن بهرامی،عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

 

تورم از معدل افزایش قیمت 360 قلم کالا به دست می آید.

دولت اعلام می کند، تورم 15.5 درصد است و عده ای معتقدند آمارها درست نیست. چرا که سبد خرید خانوارها بیش از این هزینه برمی دارد. برداشتن همین هزینه ها هست که قدرت خرید مردم با کاهش می دهد و باعث می شود تا سفره های آنها هر روز کوچکتر شود. درباره تورم و کاهش قدرت خرید مردم با محسن بهرامی ارض اقدس، مشاور معاون اجرایی رییس جمهور و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفتگو کردیم.

*گفته می شود، نرخ تورمی که در هزینه های مردم حس می شود، بیشتر از 15.5 درصد است و دولت آمارهای درستی ارائه نمی دهد. نظر شما درباره نرخ تورم چیست؟

این نرخ کاملا واقعی وعلمی است. این دولت، دولت راستگویان است و هیچ ابایی از بیان واقعیت ها و اطلاع رسانی صحیح و اصولی به مردم ندارد. منتها، نکته ای که وجود دارد، 5/15 درصد نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته است. این سبد عمومی کالاهاست که از افزایش و معدل افزایش قیمت 360 قلم کالا به دست می آید. بعضی از مردم که برخی از کالاها را بیشتر مصرف می کنند و اتفاقاً آن کالاها بیشتر افزایش پیدا کرده است، فکر می کنند که این 5/15 درصد واقعیت ندارد. اگر یک تقسیم اصولی داشته باشیم، وقتی می گوییم مردم، باید توجه داشته باشیم که راجع به جامعه آماری بزرگ 77 میلیونی بلکه 80 میلیونی صحبت می کنیم. درصد هزینه مردمی که هم شهری هستند هم روستایی، هم پولدار هستند هم بی پول، همه این جمعیت را وقتی در نظر می گیریم، قدرت خریدشان نسبت به پارسال به اندازه تورم کاهش پیدا کرده است. اما، از آن طرف در نظر بگیرید، درآمدهای آزادی که هیچ کنترلی روی آن نیست، خیلی بیشتر از تورم افزایش پیدا کرده است. حقوق بگیران جامعه که همیشه میزان افزایش حقوقشان کمتر از میزان تورم بود، امسال برای اولین بار، میزان افزایش حقوقشان از تورم بیشتر شده است؛ یعنی قدرت خریدشان افزایش پیدا کرده است. متوسط حقوق و مزایای حقوق بگیران 5/17 درصد افزایش پیدا کرده است، درحالیکه، نرخ تورم 5/15 درصد است، بنابراین با توجه به کنترل تورم، قدرت خرید جامعه حقوق بگیران کشور، 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. باز توضیح این نکته لازم است که وقتی می گوییم سبد هزینه، هزینه مسکن، بهداشت و درمان، پوشاک و مواد غذایی هم در این سبد وجود دارد.

*با توجه به این صحبت هاف باید گفت که قدرت خرید مردم افزایش داشته است؟

تورم، الزاماً نمی تواند در قدرت خرید تاثیر بگذارد. تورم با درآمد رابطه دارد، البته، تورم مطلوب یک رقمی است. هدف گذاری دولت هم تورم یک رقمی است، یعنی کمتر از 10 درصد. اما، این به شرطی است که متناسب با آن رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی و سطح عمومی درآمد مردم هم افزایش پیدا کند. وقتی می گوییم مردم نه فقط مشاغل آزاد یا حقوق بگیران، بلکه کشاورزان، تولیدکنندگان و همه ملت ایران در GDP، یعنی تولید ناخالص داخلی، خودش را نشان می دهد. هر چقدر رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه ملی افزایش پیدا کند، قدرت خرید هم می تواند به همان نسبت افزایش یابد.

*بنابراین، نباید تورم را دخیل در ماجرا دانست؟

کاهش نرخ تورم، هم اثر کوتاه مدت دارد و هم اثر بلند مدت. تورم همراه با رکودی که الان گرفتارش هستیم، بلیعه بسیار بدی برای کشور است. وقتی تورم کاهش پیدا می کند، طبیعی است که در کوتاه مدت، رغبت برای سرمایه گذاری افزایش می یابد. وقتی نرخ سرمایه گذاری افزایش پیدا کند، چه سرمایه گذاری داخلی و چه سرمایه گذاری خارجی، اثر بلند مدتش این است که رونق و شغل ایجاد می شود، وقتی شغل جدید ایجاد می شود و بیکاری کم می شود، تولید افزایش پیدا می کند، وقتی تولید افزایش پیدا کرد، در واقع، رونق به وجود می آید. دو اثر هم پوشان دارد، یعنی همزمان کاهش تورم در کوتاه مدت می تواند قدرت خرید را افزایش دهد و در بلندمدت رونق به وجود بیاید. طبق محاسبه بانک مرکزی، نفس خود توافق جامع هسته ای، در کوتاه مدت، 2 درصد، هزینه عمومی را کاهش می دهد، یعنی 2 واحد درصد از نرخ تورم را در کوتاه مدت کم می کند. اثرات بلند مدت آن هم بر می گردد به این که این تحریم ها کامل برداشته شود و مسائل بانکی و مسائل سرمایه گذاری خارجی حل شود و دارایی های خارجی ما که در کشورهای دیگر هست، آزاد شود؛ به میزانی که این اتفاق بیفتد، بدیهی است که بر نرخ تورم هم می تواند اثر بگذارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۹
مهدی اشرفی وند

تورم

مصاحبه

گفتگو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی