جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

بانک‌های توسعه‌ای چه کارکردی دارند؟

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ
متاسفانه بانک‌های کشور به علت مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی بیشتر به دنبال انجام فعالیت‌هایی هستند که سود بالایی در آن کسب کنند. قطعاً بانک تجاری باید دنبال سود و زیان باشد. چرا که تراز منفی برای بانک تجاری مساله‌ساز است. یک بانک تجاری تنها به این امر فکر می‌کند که چگونه سپرده‌های بیشتر جذب کند و در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که سود بیشتری کسب کنند و برای این بانک مهم نیست پروژه‌ای را که اجرایی می‌کند در جهت توسعه کشور است یا خیر. اما هدف بانک توسعه‌ای اجرای پروژه‌هایی است که در مسیر توسعه اقتصادی تاثیرگذار باشد. برای بانک توسعه‌ای سود و زیان در حاشیه قرار دارد. حتی در بسیاری از موارد کسب سود مطرح نیست و تنها کمک می‌کند پروژه‌های بزرگ صنعتی به درستی در مسیر توسعه و رشد اقتصادی و اجتماعی کشور اجرایی شوند. 

به همین خاطر تاکید دارم  نقش بانک‌های توسعه‌ای باید پررنگ شود و کارکردهای این بانک به درستی تبیین شوند. اگر ما از بانک‌های توسعه‌ای کارآمد برخوردار باشیم به همان میزان در پیشرفت پروژه‌ها و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور موفق عمل خواهیم کرد. متاسفانه در کشور ما جنبه‌های کمک دانش فنی و نظارت بانک‌های توسعه‌ای برای پروژه‌ها کمرنگ شده است و تنها این تصور وجود دارد که بانک توسعه‌ای فقط باید به تامین منابع بپردازد.

بانک مسکن با توجه به وظایفی که بر عهده دارد باید به اجرای پروژه‌هایی بپردازد که هم منافع اقتصادی و هم منافع اجتماعی دارد. یعنی ساخت مسکن تنها برای‌ کننده آن نفع ندارد بلکه در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است. در دنیا نیز به بانک مسکن نگاه تجاری ندارند بلکه بیشتر از این بانک انتظار دارند در راستای توسعه ساخت و ساز برای پاسخگویی به نیاز جامعه گام بردارد.


در کشور ما نیز بانک مسکن با همین هدف ایجاد شد و در قالب بانک تخصصی-توسعه‌ای تعریف شده بود. اما متاسفانه در مقطعی این بانک از مسیر اصلی منحرف شد و به سمت تجاری شدن گام برداشت. وقتی بانک مسکن از این هدف دور  و به بانک تجاری تبدیل شد به ناچار مجبور شده فعالیت‌های متعارفی را انجام دهد که بانک‌های تجاری انجام می‌دهند تا در زمینه تامین منابع با مشکل مواجه نشود. اما لازم است در جهت توسعه بخش مسکن کشور این بانک تغییر رویه دهد و بازهم مانند بانک توسعه‌ای فعال شود.

اگر بانک مسکن به بانک توسعه‌ای تبدیل شود آن وقت در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که نه‌تنها توجیه فنی و اقتصادی دارند بلکه کمک به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور می‌کند چرا که رونق ‌بخش مسکن به رونق اشتغال و رشد اقتصادی می‌انجامد. 

اگر بانک مسکن به بانک توسعه‌ای کارآمد تبدیل شود پروژه‌هایی چون مسکن مهر به شکلی اجرایی خواهند شد که از ابتدا توجیه فنی و اقتصادی آنها سنجیده می‌شد و در مسیر صحیح حرکت می‌کردند. اتفاقاً کارکرد بانک توسعه‌ای در بخش مسکن در همین زمینه خود را نشان می‌دهد.

صرف‌نظر از اینکه پروژه مسکن مهر درست یا غلط اجرایی شد، معتقدم اگر پروژه‌هایی از این قبیل در بخش مسکن به درستی از نظر فنی و اقتصادی ارزیابی شوند و یک بانک توسعه‌ای چون مسکن در زمینه فنی و اقتصادی مشارکت و نظارت داشته باشد می‌توان به موفقیت رسید که نه‌تنها برای اجراکنندگان آن منفعت دارد بلکه به نفع دولت و مردم و به طور کلی توسعه اقتصادی کشور است.
     
    موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۵
    مهدی اشرفی وند

    بانک

    بانک مرکزی

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی