دردسرهایصنعتبیمه درسالیکه گذشت
صنعت بیمه کشورمان در سال ۹۳ از یک سو شاهد ابطال مجوز فعالیت بیمه توسعه شد و از سوی دیگر بیمه مرکزی در آخرین روزهای سال ۹۳ به شرکت بیمه دی تذکر کتبی داد.
سال ۹۳ سال سختی برای صنعت بیمه کشور به ویژه بیمه مرکزی بود و دو شرکت بیمه ای مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کردند. یکی بیمه توسعه که با عملیاتی نکردن به موقع تعهدات خود و دریافت اخطارهای متعدد، فعالیت های بیمه ای اش تعلیق و درنهایت باطل اعلام شد و دیگری بیمه دی که از بیمه مرکزی به دلیل اعمال نکردن کسری ذخایر فنی از بیمه مرکزی تذکر کتبی گرفت.
بر این اساس بیمه ایران در اواخر سال ۹۳ متعهد شد که دیون بیمه توسعه را به مردم پرداخت نماید. در این زمینه محمود امر اللهی مدیرعامل بیمه ایران از پرداخت تمام حق و حقوق خسارت دیدگان طرف قرارداد بیمه توسعه توسط این شرکت بیمه ای خبر داد و گفت: مطالبات خسارت دیدگان بیمه توسعه، به طور کامل پرداخت می شود.
مدیرعامل بیمه ایران با تاکید بر اینکه بیمه ایران متعهد شده دیون بیمه توسعه به مردم را پرداخت نماید گفت: کارمندان بیمه ایران در شرکت بیمه توسعه مستقر شده اند تا در اسرع وقت پرونده های خسارتی و زیان دیدگان بیمه توسعه را رسیدگی و پرداخت کنند.
همچنین محمد پاریزی معاون وزیر اقتصاد در این زمینه گفت: شرکت های بیمه در مقابل مبالغی که از طریق فروش بیمه از شهروندان می گیرند باید آنها را به طور مشخص در بازار پول و سرمایه هزینه کنند که بارها مشاهده شد که شرکت بیمه توسعه این ترکیب را رعایت نکرده و به همین دلیل نتوانست به موقع تعهدات خود را عملی کند که پس از بررسی ها و اخطارهای متعدد در شورای عالی بیمه همه فعالیت های بیمه توسعه تعلیق و باطل شد.
وی گفت: بیمه مرکزی در قالب بیمه اتکایی درصدی از فروش بیمه نامه های شرکت ها را دریافت می کند تا در صورت مواجه با مشکلات به ایفای تعهدات مربوط به زیان دیدگان شرکت های بیمه ای کمک کند و درباره بیمه توسعه هم مبلغی را در اختیار بیمه ایران قرار داده تا خسارت زیان دیدگان بیمه توسعه به زودی پرداخت شود.
در عین حال در آخرین روزهای سال ۹۳ بیمه دی هم از بیمه مرکزی تذکر گرفت و بیمه مرکزی به دلیل اعمال نکردن کسری ذخایر فنی مربوط به سال ۱۳۹۲ در ارقام تجدید ارائه شده صورت های مالی میان دوره ای سال ۱۳۹۳ به شرکت بیمه دی تذکر کتبی داد.
اداره کل نظارت مالی، ذخایر فنی مندرج در صورت های مالی حسابرسی شده شش ماهه اول سال ۱۳۹۳ شرکت بیمه دی در مقایسه با نصابهای مقرر در مقررات، کسری قابل توجهی داشته است. بیمه مرکزی با استناد به این گزارش، به شرکت بیمه دی دو هفته مهلت داد تا نسبت به اصلاح موارد یادشده اقدام و موضوع را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام و نتیجه را به بیمه مرکزی ارسال نماید.
همچنین از آنجا که حسابرس مستقل و بازرس قانونی این شرکت موارد مذکور را در گزارش خود بررسی و افشاء نکرده بیمه دی موظف شده ضمن خاتمه همکاری با حسابرس نسبت به جایگزین حسابرس جدید اقدام کرده و وی را برای تأیید به بیمه مرکزی معرفی نماید.