جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

نگاهی جامع به بازار بورس چهارشنبه

پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹ ق.ظ

چهارشنبه نوزدهم شهریور روندی رو به افول و یا مبهم بر بسیاری از گروه ها سایه افکند اما حمایت های حقوقی صورت گرفته از تعداد محسوسی از نمادهای بزرگ بازار و همچنین اقبال به گروه دارویی و غذایی باعث گردید تا شاخص های بورسی نوسانات مکرری را تجربه کنند و با وجود قرار گرفتن در محدوده مثبت تا میانه معاملات،سرانجام بیشتر این نماگرها با افتی مختصر به کار خود پایان دهند.در این معاملات فشار نمادهای منفی در بخش معدنی،خودرویی،مالی و چند رشته ای صنعتی در افت شاخص ها بیشترین تاثیر را داشت.

روز جاری شاخص کل بورس با افتی 4 واحدی به 71925 واحد رسید.دو نماد "لبوتان" و "ثاژن" بیشترین افزایش قیمت و "خموتور" و "کساپا" نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.همچنین "کچاد" بیشترین تاثیر منفی و "فملی" بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشت.

به گزارش نمابورس در شروع معاملات روز چهارشنبه به جز گروه های معدودی مانند دارویی و غذایی، شاهد تسلط جوی رو به افول و یا مبهم بر سایر گروه ها بودیم اما شاخص کل بورس توانست به لطف رونق و یا حمایت های حقوقی صورت گرفته در برخی از نمادهای بزرگ بازار مانند "تاپیکو"، "فملی"، "رمپنا"، "ونوین" و همچنین اقبال به نمادهای دارویی در مسیر صعود قرار گیرد. این روند در نیم ساعت ابتدایی معاملات ادامه یافت اما رفته رفته تحت تاثیر نمادهای منفی به خصوص در گروه معدنی،خودرویی و بانکی، شاخص کمی پایین آمد. معامله بلوکی در درصدهای مثبت در نماد "فخوز" توانست به صورت مقطعی شاخص را با جهشی دیگر روبرو سازد. عرضه صف خرید "والبر" و معامله بلوکی در قیمت های مثبت بر روی نماد "وپاسار" و همچین معامله مجدد بلوکی در نماد "تاپیکو" نیز از دیگر عوامل حمایت کننده از شاخص در این برهه بود.اما این روند دوام نیاورد و با افزایش فشار ها از سوی نمادهای منفی در گروه های مختلف به ویژه بانکی و خودروسازی، شاخص سرانجام وارد محدوده منفی شد. جمع آوری صف فروش و افزایش حجم معاملات بر روی نماد "کچاد" نیز عرضه را بر شاخص تنگ تر کرد. در ادامه با افزایش حجم معاملات بر روی برخی نمادهای مثبت بازار به ویژه "فملی"، "شفن" و "همراه" شاخص رشد مقطعی دیگری را تجربه کرد اما در نهایت نتوانست از محدوده منفی خلاصی یابد و با افتی بسیار جزیی به کار خود پایان داد.

امروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با فارس با تاکید مجدد بر اینکه پیش نویس لایحه سهام عدالت در وزارت اقتصاد نهایی شده و باید در دوبت تبدیل به لاحیه شود، اظهار داشت هنوز برآورد دقیقی در مورد زمان ارائه لایحه نهایی شده در این زمینه از سوی دولت به مجلس وجود ندارد.

در عین حال مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد بنا بر مصوبه هیات پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال در روزهای گذشته، از نوزدهم شهریور پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر با 20 میلیون ریال تعیین می شود.

امروز همچنین می توان به ثبات نسبی قیمت طلا و کاهش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد.طلا هم اکنون به قیمت هر گرم 96 هزار و چهارصد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت 3181 تومان در حال معامله است.

به گزارش نمابورس روز چهارشنبه جو مبهم و یا رو به افولی بر بسیاری از صنایع بورسی حکمفرما بود.در گروه معدنی تنها "کروی" در آخرین معاملات پا به محدوده مثبت گذاشت.در این گروه امروز نیز "کنور" صف فروش دارد.در گروه محصولات شیمیایی 17 نماد افت کرده اند.در این بخش امروز "شپمچا" صف فروش را پشت سر می گذارد و "شیران" صف خرید محدودی دارد.در گروه فلزات اساسی 4 نماد با افزایش ارزش سهام مواجه شده اند.

در این گروه صف خرید محدودی در نماد "فپنتا" دیده شده و "وتوکا" صف فروش سبکی دارد.در بخش مخابرات "اخابر" منفی بوده و معاملات متعادل گزارش می شود.در بخش فنی مهندسی "هر دو نماد افت کرده اند.در بخش خودرویی تنها "خنصیر" در درصدهای مثبت باقی مانده است.در این گروه صف فروش در نماد "خاهن" ملموس است.در بخش شرکت های چند رشته ای "وغدیر" در معاملات پایانی در درصدهای مثبت به کار خود پایان داده است.در گروه بانکی 5 نماد در آخرین معاملات مثبت بوده اند.در این گروه صف خرید در نماد "وپست" دیده می شود. 

در گروه سرمایه گذاری 3 نماد با افزایش ارزش سهام مواجه شده اند.در این گروه "وبهمن" صف فروش نه چندان قابل ذکری را پیش روی خود می بیند. در بخش فرآورده های نفتی 2 نما د مثبت بوده اند. در این بخش صف خرید یا فروش قابل ذکری دیده نمی شود.در گروه دارویی تنها 5 نماد در آخرین معاملات در درصدهای منفی بوده اند. در این بخش ملموس ترین صف خریددر نماد "دکیمی" به چشم می خورد. در گروه غذایی 4 نماد در معاملات پایانی در درصدهای منفی قرار گرفته اند.در این گروه صف خرید در برخی از نمادها مانند "غشاذر" به چشم می خورد .

در میان قندی ها 4 نماد مثبت بوده اند.در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک تنها "پدرخش" رشد کرده است.در گروه ساختمانی 5 نماد مثبت بوده اند.در این گروه صف خرید محدودی در نماد "وآذر" دیده می شود .در این میان در گروه سیمانی 6 نماد در درصدهای مثبت به کار خود پایان دادند.در این بخش امروز نیز صف خرید در نماد "سفار" به چشم می خورد و صف فروش در برخی نمادها مانند "سمازن" دیده می شود.

در پایان گفتنی است امروز بیش 424 میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که بیشترین حجم معاملاتی مربوط به دو نماد "فملی" و "وپاسار" بوده است.

همچنین در فرابورس نیز بیش از 366 میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد "میدکو2" و "وگردش2 " بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی